Friday, June 13, 2008

Lagi cerita ustaz-ustazah....

Dalam artikel saya yang pertama banyak menyebut tentang ustaz-ustazah atau yang bakal tergolong dalam golongan ini menjadi insan yang tidak sekufu dengan namanya atau gelaran mereka sebagai mu’allim. Dalam artikel ini pula saya ingin menyentuh lagi perihal golongan ini yang sememangnya tidak akan selesai sehingga akhir zaman kerana Islam merupakan agama bagi setiap zaman, dan pada setiap zaman pasti timbul masalah didalam beragama.

Apa yang ingin saya sentuh disini adalah berkaitan dengan perihal sesetengah golongan Islam yang terlalu fanatik sehingga lupa pada landasan sebenar dalam beragama. Suka saya kaitkan sedikit disini dengan perihal politik negara yang kian meruncing. Kita dapat lihat bertapa orang melayu hari ini semakin berpecah-belah. Kenapa terjadinya perkara seperti ini? Tidakkah kita terfikir berpecahnya orang-orang melayu ini adalah disebabkan perbuatan dan tindakan orang melayu sendiri?

Pertamanya sudah tentulah kesilapan perdana menteri yang dipersoalkan yakni Pak Lah yang hanya menurut telunjuk anak menantunya yang sememangnya dikenali sebagai perosak bangsa. Siapa lagi kalau bukan si “KJ” yang semakin meningkat naik tanpa hala tuju. Walaubagaimanapun kita tidak boleh meletakkan seratus peratus kesalahan terhadap perdana menteri kita ini. Tidak bersalahkah Pas yang selalu mencanangkan keburukan UMNO di Masjid-masjid dan surau-surau? Tidakkah dengan mencanangkan keburukan ini akan membawa perpecahan di kalangan orang melayu sehingga ada di sesetengah tempat jika majlis kenduri diadakan oleh ahli UMNO ahli pas tidak hadir begitu juga sebaliknya. Bukan sahaja Majlis kenduri bahkan membawa kepada menziarahi mayat dan orang sakit.

Tidakkah ini dituntut oeh islam kerana Islam menuntut pengnutnya saling ziarah-menziarahi.Adakah kita merasa bangga apabila kita berceramah demi merobohkan tembok penyatuan melayu sejagat justeru membawa kepada kehancuran Islam tanpa kita sedari? Adakah kita puas apabila kita berjaya didalam politik sambil kita perdagangkan bangsa kita sendiri? Ini baru membicarakan bab kesatuan melayu sejagat. Belum lagi disentuh perkara ini mengikut aspek hukum syarak tentang hal-hal berkaitan.

InsyaAllah pada nukilan yang seterusnya saya akan menguraikan perkara-perkara yang kita sendiri tak terfikir mungkin, tidak kira parti maupun jawatan. Semuanya akan saya cuba kupaskan dengan sebaik-baiknya agar kita faham tentang tujua sebenar kita dihidupkan oleh Allah S.W.T di muka bumi ini. Jadi tajamkan akal, fokuskan minda. Selamat berfikir.

No comments: